Friday, October 17, 2008

Pengkhianat-pengkhianat ini jadi apa sekarang??

Rakyat Malaysia terutamanya pejuang-pejuang Reformasi pasti mengingati nama-nama seperti Ruslan Kassim, Abdul Ghani Haroon, Lokman Nor Adam dan yang mungkin "paling glamer" pastinya Ezam Mohd Noor.

Malangnya mereka ini hanya akan dikenang sebagai pengkhianat rakyat, lari dari medan perang, mata duitan dan mungkin juga mereka yang hilang pedoman.

Ezam umpamanya, merupakan antara "pioneer" dalam penubuhan Parti Keadilan Nasional pada 1999, pernah ditahan dibawah Akta Zalim ISA dan dipenjara di Penjara Kajang, akhirnya tunduk kepada habuan keduniaan. Beliau sewaktu menjawat jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia, dilihat begitu tegas, berani mencabar sesiapa sahaja dalam ceramahnya dan tidak kurang dilabel sebagai "jelmaan Anwar", malah sesiapa yang mendengar ceramahnya pasti akan mengatakan "sengaunya pun serupa macam Anwar!". Tapi kini, setelah menyerahkan borang penyertaan semula kedalam UMNO, Ezam dikecam hebat rakyat Malaysia terutama para penyokong reformasi. Malah semasa hari penamaan calon PRK Permatang Pauh, diberitakan Ezam telah dibaling dengan botol air mineral! Padan dengan penghidap penyakit KKS ini... Hishamudin Rais, rakan sebilik Ezam di Kamunting yang menggelarkan Ezam berpenyakit KKS....Kurang Kasih Sayang...

Ruslan Kassim juga dikenali sebagai orang kuat Anwar sejak dari dalam UMNO lagi. Anak Nogori ini terkenal dengan slogannya "CAKAP TAK SERUPA BIKIN, BIKIN TAK SERUPA CAKAP, CAKAP TAPI TAK BIKIN-BIKIN, BIKIN TAPI TAK CAKAP-CAKAP, CAKAP PUN TIDAK, BIKIN PUN TIDAK" yang ditujukan kepada pimpinan UMNO era Mahathir.
Rupa-rupanya, dirinya sendiri yang terkena. Entah kemana manusia pengkhianat ini agaknya... kembali menjual Shakleenya atau bisnes apa yang UMNO berikan kepadanya...

Ghani Haroon dan Lokman Nor Adam mungkin tidak se'glamour" Ezam dan Ruslan sewaktu dalam Angkatan Muda / Pemuda Keadilan dahulu... tapi tetap menjadi sanjungan para penyokong reformasi. Akhirnya, mereka ini juga tidak diketahui dimana... bisnes apa yang mereka dapat dari pimpinan UMNO. Maruah sudah tergadai, penyokong sudah tak ramai....

Apa-apa sekalipun, mereka ini sudah tidak penting bagi para reformis, pejuang keadilan, apatah lagi penyokong dan pimpinan Pakatan Rakyat. Kini kita sudah ada misi dan visi baru, tanpa mereka kita lebih kuat dan bertenaga, mara lebih jauh dan bersemangat, kita kini ada 5 negeri untuk diuruskan, malah bakal ada NEGARA untuk ditadbir!

Teruskan perjuangan !

Nukilan:
Reformis Serdang Raya

3 comments:

Aku oku! said...

manakah teman-temanku
yang sama berjuang dahulu
hilang sudah hilang sudah
kebendaan melenyapkan
lupa pada perjuangan
lupa sudah lupa sudah
manakah semangat dulu
atau hanya helahmu
hanya palsu halnya palsu
siapa?
siapa orang kita?
mana?
mana orang kita?
HELA HELA HELA HELA
NAFASKU HELA
HELA HELA HELA HELA
hela...
kita harus bersatu
buat rencana baru..

Tajuk: SIAPA ORANG KITA
M. Nasir/M.nasir
album KEMBARA (1404 hijrah)
1984

Kerajaan Rakyat said...

::

Salam dan maaf dipohon.

Tulisan saya terkeluar daripada topic yang di atas. Walaubagaimanapun izinkan saya gunakan landasan blog ini untuk menyampaikan luahan hati rakyat.

Harapan saya agar segala luahan hati rakyat di sini akan menjadi pemangkin semangat dan penggerak tindakan kepada wakil-wakil rakyat yang telah kita amanahkan untuk menjalankan kewajipan mereka sebaik mungkin.

Tanggungjawab kita sebagai rakyat untuk memilih pemimpin telah kita lakukan. Tanggungjawab kita untuk membahagiakan dan mengharmonikan kehidupan berkeluarga telah dan sedang kita laksanakan. Tanggungjawab kita untuk bekerja mencari nafkah menyara keluarga sedang kita tunaikan. Tanggungjawab kita untuk memastikan keharmonian hidup bermasyarakat sentiasa kita utamakan.

Sekarang adalah masa kita menyemak dan menegur wakil rakyat-wakil rakyat yang telah kita semua pilih untuk mengangkat martabat agama, bangsa, negara dan warisan kita seluruhnya.

Seruan saya kepada ADUN dan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat di Selangor khusus, sila beri perhatian kepada www.kerajaanrakyat.com , kerana jika kalian gagal dalam menjalankan amanah yang telah rakyat sandarkan kepada kalian, kami akan bangkit menentang kemungkaran kalian.

Salam takzim
http://kerajaanrakyat.com/

::

gangga awana said...

salam

mungkin kita semua tak berhadapan 'dugaan' yang mereka-mereka hadapi.kalau yang menulis entri dan empunya blog ini sudah berhadapan dengan apa yang mereka hadapi..gua respek sama lu..

p/s: pernahke berada dalam situasi diorang?sekadar bertanya.takut terlebih cakap.apa cerita PKR kat PJ yang duk menghimpit Datuk Bandar PJ minta projek?takkan sama kot cam UMNO?

wasalam