Friday, January 30, 2009

Dollah senyum, Najib dipaksa ganti Tajol, Umno Perak makin tenat

Perletakkan jawatan Tajol Rosli sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak menimbulkan beberapa tanda tanya. Pagi semalam, semua media milik BN telah menyiarkan isu perletakkan jawatan beliau, namun lewat petang semalam Tajol seolah-olah menafikan perkara berkenaan.
Paling mengejutkan, selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno (MT) semalam, Dollah mengumumkan bahawa Najib dilantik bagi memangku jawatan Pengerusi Umno Perak dan Timbalanya adalah Zahid Hamidi.
Perkara ini menimbulkan beberapa polemik dimana Tajol seolah-olah dipaksa untuk meletakan jawatan ekoran dari kekalahan teruk Umno-BN pada Pilihanraya Umum lalu dan juga pengumuman ADUN Bota, Nasaruddin Hashim yang menyertai Keadilan.
Selain itu, pergolakkan dalam Umno Perak diperingkat Bahagian juga dilihat sebagi punca penyingkiran Tajol Rosli yang dilihat sudah terlalu usang dalam organisasi Umno Perak.
Umno Perak adalah antara organisasi Umno yang paling tenat dinegara ini sejak Mac tahun lalu.
Peningkatan sokongan rakyat di perak menakutkan Umno dan berita-berita bahawa beberapa ADUN serta Ahli Parlimen akan menyertai Pakatan juga mengusarkan mereka.
Justeru itu, Najib yang bakal dilantik menjadi Presiden Umno diarah (terpaksa) untuk menyelesaikan kemelut dalaman itu.
Anehnya kenapa Najib dilantik bagi memangku Jawatan itu? Beliau orang Pahang. Kenapa tidak dilantik dari kalangan orang Perak sendiri. Sewajarnya kerusi itu diberikan pada Zahid Hamidi yang juga orang Perak atau ahli Majlis Tertinggi Umno yang lain. Kenapa mesti Najib yang kini sudah terbeban dengan kekalahan pada dua Pilihanraya Kecil yang diterajuinya.
Permatang Pauh dan Kuala Terengganu sudah cukup memberikan gambaran akan kelemahan Najib sebagai pemimpin Umno.
Nampaknya Dollah Badawi sengaja meletakkan Najib ditempat-tempat yang kritikal bagi melemahkan nafsunya untuk menggulingkan Dollah pada bulan Mac nanti.
Tanggungjawab kecil tetapi berat ini pastinya akan menjadi bahan perlekehan di kem Dollah menjelang pemilihan Umno kelak.
Umno Perak yang semakin tenat, bakal mengharungi saat-saat kehancuran dibawah pengurusan Najib.
Maka inilah peluangnya untuk ahli-ahli Umno menilai percaturan politik yang dimainkan oleh pemimpin mereka. Terpulanglah samada mereka ingin terus setia membabi buta atau keluar untuk bersama Pakatan.
Sesungguhnya Pakatan di Perak semakin kuat begitu juga diseluruh negara. Umno-BN terkepung dalam kem sendiri. Tajol Rosli sudah undur diri, bermakna tidak lama lagi Umno Perak akan tinggal nama sahaja kerana sudah tiada anak-anak Perak yang ingin meneruskan perjuangannya.
http://dppwp.wordpress.com

No comments: